Hverdagen i børnehuset

Hverdagen i Christianebo er karakteriseret ved at børnene, på alle dagens tidspunkter, er i trivsel og udvikling.

DAGENS RYTME

Følgende er for at give et overordnet indblik i Christianebo’s hverdag.

Kl. 7.00 åbner Christianebo.

Kl. 7.00-9.00: Modtagelse af børn – leg i de forskellige rum, som åbner efterhånden som de er gjort rent. Alle børn er mødt ind inden kl. 9.00.

Kl. 9.00-12.00: fordybelsestid tid inkl. frugt og frokost. Vi beder jer som forældre respektere disse tidspunkter og undgå at forstyrre, da det er her vi har mulighed for pædagogisk fordybelse med jeres børn. Har I en dag ikke mulighed for at komme før kl. 9.00, så husk at give os besked herom via Aula.

Mandag: legepladsdag – der tilbydes planlagte aktiviteter på legepladsen

Tirsdag – torsdag: Projektarbejde og værksteder. Aflever jeres barn før projektstart, for ikke at forstyrre de andre børn og for at give jeres eget barn den bedste start på dagen

Kl. 12.00-13.30: Børnehavebørnene er på legepladsen

Vuggestuebørnene og de mindste børn i børnehaven sover til middag. Vuggestuen er ude når det passer ind i projekter, lure, spisning mm

13.30-14.30: Eftermiddagsmad. Børnehaven har cafe i et grupperum og de ældste børn kommer på skift ud for at spise (I børnehaven er eftermiddags mad et tilbud som børnene kan takke nej til, og de voksne har et afkrydsningsskema, så vi sikrer at alle får tilbudt mad.) De yngste børnehavebørn spiser på Bjørnebanden. Vuggestuen får mad alt efter hvornår de vågner, og spiser i deres grupperum.

Kl.15.00-17.00 Børnene begynder at blive hentet. Leg og aktiviteter for de sene børn.

Kl. 16.00-16.15 samles vuggestue og børnehaven.

Kl. 17.00 lukker Christianebo, fredag kl. 16.30.

MODTAGELSE AF NYE BØRN

Vi lægger vægt på, at børnene får en god start i Christianebo, og at I som forældre føler jer trygge ved at overlade jeres barn i vores varetægt. Derfor er det vigtigt, at I afsætter god tid til jeres barns opstart. Der tages udgangspunkt i barnets behov, så længden af modtagelsen varierer.

I de første dage er mor eller far sammen med barnet i gruppen, barnet kan derved lære os at kende på en tryg måde. Samtidigt kan vi også lære barnet og via jer få de informationer om netop jeres barns rytmer og vaner. På denne måde kan vi sammen imødekomme det nye barns behov og derved undgå alt for store ændringer for barnet.

Når det nye barn starter, har det den første tid en primær- voksen i gruppen, som tager imod det om morgenen, spiser sammen med barnet, putter barnet og tager det op efter søvn, så vidt som det er muligt.

Det er også den samme voksne der har den tætte kontakt til jer som forældre og kan fortælle om barnets dag.

Efterhånden som barnet vænner sig til gruppen, vil de andre voksne tage øget kontakt til barnet og blive en større integreret del af barnets dag.

Principperne for modtagelse er de samme i vuggestue og børnehave.

OVERFLYTNING TIL BØRNEHAVEN

Når børnene er mellem 2½ og 3 år vil de blive sluset ud i børnehaven.

Som forældre vil I blive orienteret herom så hurtigt som muligt.

I børnehaven starter barnet på Bjørnebanden som er overgangsgruppe mellem vuggestue og børnehave. Her arbejder de voksne på at gøre barnet klar til at gå i børnehave og overgangen bliver blid for barnet. Vi har et tæt samarbejde med vuggestuen i hverdagen, så børnene har i forvejen et kendskab til alle voksne i huset.

Den dag barnet starter i Bjørnebanden afleverer I jeres barn på Bjørnebanden, her er der gjort en garderobe klar og alle barnets ting er rykket med. Inden start vil I få tilbudt et overflytningsmøde med personalet.

FORÆLDRESAMARBEJDE

Samarbejdet mellem forældre og personale i Christianebo bygger på en gensidig åben, tryg og fremadrettet dialog.

I som forældre er eksperter på jeres eget barn og har hovedansvaret for barnets trivsel, opdragelse og udvikling.

Vi som pædagogisk personale er eksperter i almen viden om børn og barnets dannelse i fællesskabet.

Børnene lever i to meget forskellige sociale arenaer, og sammen med jer har vi et fælles ansvar for at udvikle et godt samarbejde med henblik på, at skabe helhed i barnets liv og læring.